۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۵۹۷۸۳۶

 نگاهی بر دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان

 نگاهی بر دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوان را با صفحات تمام رنگی همراه با تصویرگری جالب و جذاب منتشر کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، جلد اول دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوان را بر اساس دائره‌المعارف قران کریم به همت حجت الاسلام مظفر سالاری در تابستان ۹۷ منتشر کرد.
از ویژگی‌های این دانشنامه قران کریم جلد تمام گلاسه و صفحات تمام رنگی همراه با تصویرگری جالب و جذاب است.
قرآن، کلام، کتاب خدا و مهم‌ترین مرجعی است که مسلمانان، باورها، خلقیات و شیوه‌های رفتار در زندگی فردی و اجتماعی خود را با آن می‌سنجند و نظم می‌دهند. هرکس قرآن را کتاب زندگی خود قرار دهد، از گمراهی آشفتگی و نومیدی نجات خواهد یافت، از این رو در سخنی با خواننده چنین آمده است:
مرکز فرهنگ و معارف قرآن پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بهره‌گیری از توان علمی دانشمندان و پژوهشگران قرآنی حوزه به روشی علمی و امروزی با تشکیل بخش‌های علمی و کارگروه‌های تخصصی، دست به تهیه و تدوین دائرة المعارف جامع قرآنی زد.
این دائرة المعارف بی نظیر که به صورت الفبایی، موضوعات و مدخل‌های را در بر می‌گیرد، پژوهشگران و علاقه‌مندان به معارف قرآن را از مراجعه به منابع دیگر بی‌نیاز می‌سازد.
پدیدآورندگان دائرة المعارف قران از همان آغاز در این اندیشه بودند که با گزینش مهم‌ترین مدخل‌ها و با تلخیص و تلطیف مطالب در قالب نثری ساده، روشن و روان، محصولی علمی و فرهنگی برای استفاده نوجوانان پدید آورندگان و بی‌تردید قشر عظیم نوجوانان کشورمان به مرجعی متناسب با سطح شناخت و دانش احتیاج دارند که نیازهایشان درباره قران پاسخ گوید.
در جلد اول این دانشنامه مدخل‌های آب تا اسباب نزول آمده؛ بنابراین در این اثر این مدخل‌ها توضیح داده شده است:
آب، آبرو، آتش، آثار باستانی، آخذ، آخرت، آخرالزمان، آدم، آرامش، آرزو، آزاد، آزر، آسان، آسمان، آسیه، آشامیدنی‌ها، آشتی، آصف بن برخیا، آل، آل ابراهیم، آل داوود، آل عمران، آل فرعون، آل لوط، آل یعقوب، آمادگی نظامی، آمنه، آوارگی، آهن، آیات خداوند، آیات نامدار، آیه، آیه آمن الرسول، آیه آمن یجیب، آیه تبلیغ، آیه تطهیر، آیه غار، آیة الکرسی، آیه مباهله، آیه ولایت، ابابیل، ابتر، ابر، ابرار، ابراهیم، ابریق، ابلیس، ابن سبیل، ابوبکر، ابوجهل، ابودجانه انصاری، ابوذر غفاری، ابوسفیان، ابوطالب، ابولهب، اتحاد، اتمام حجت، اجتهاد، اجل، احبار، احباط، احتجاج، احترام، احتضار، احد، احزاب، احسان، احسن احدیث، احسن القصص، احمد، اخبالات، اختلاف، اخلاص، اخلاق، اخوت، ادب، ادریس، اذن، اذن الهی، اذیت، اراده، اربعین، ارتجاع، ارتداد، ارث، ارض مقدس، ارم، ازدواج، ازلام، اسارت، اساطیر، اسب اسباب نزول.

نگاهی به مدخل ابلیس
در این مدخل به موضوعاتی همچون: ابلیس و شیطان، ابلیس در ادیان دیگر، ابلیس موجوداتی واقعی، ابلیس جن یا فرشته، ویژگی‌ها و صفات ابلیس، راز رانده شدن ابلیس، مهلت به ابلیس، ابلیس دشمنی همیشگی، میزان توانایی ابلیس، هدف‌ها و شیوه‌های ابلیس، جولانگاه ابلیس، مبارزه با ابلیس، سرانجام ابلیس و پیروان آن پرداخته شده است.

ابلیس در قرآن کریم یازده بار واژه ابلیس به کار رفته که نه بار ان در داستان آفرینش آدم و فرمان سجده بر اوست و ابلیس همان جنی است که آدم را سجده نکرد، از درگاه خدا رانده شد، از این رو نویسنده درباره ابلیس در ادیان دیگر چنین آورده است:

تمامی دین‌ها موجودی شرور و فتنه انگیز را معرفی کرده‌اند که دشمن انسان است و او را به نافرمانی و عصیان خدا وسوسه می‌کند.

او همان ابلیس یا شیطان است که می‌کوشد انسان را به پلیدی‌ها آلوده سازد تا از خدا دور شود، از سعادت و روشنایی دور افتد، در تاریکی‌ها گمراهی گرفتار آید و مانند خودش تیره بخت و شایسته لعنت شود.

یهودیان به او «ابدون» می‌گویند. تورات ابلیس را رییس دیو‌ها و ارواح ناپاک و نیرو‌های پلید معرفی کرده است که از حقیقت گریزان و پدر همه دروغ‌گو‌ها و کفر پیشگان است.

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی جلد اول دانشنامه قرآن کریم ویژه نوجوانان را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه در ۱۸۳ صفحه به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۲/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات